Att locka håret...

Som ni kan se i tidigare inlägg har jag köpt värmespolar som jag testar nu så ofta jag kan. Innan jag hade mina värmespolar så lockade jag mitt hår med plattång. Det är något som många undrar över: locka med plattång??? Så nu tänker jag försöka förklara hur man gör när man lockar med plattång och hur man får de bästa lockarna. Jag kommer även jämföra resultatet mellan lockar av plattång och lockar av värmespolar.

För att kunna locka med din plattång bör du ha en som är smal, min är ca 1,5 cm bred. Den bör även vara en av bra kvalité så att den blir ordentligt varm. Jag använder en från GAMA med keramikplattor. Den är ganska gammal, det finns många mycket bättre på marknaden, men den fungerar alldeles utmärkt. Jag har väl haft den i ca 2,5 år. Det är med plattänger på 2000-talet som det var med datorer på 1990-talet. Så fort man köpt den har den blivit omodern. ;) Åter till lockarna. En annan avgörande faktor för bra lockar är ditt hår. Ju "skitigare" desto bättre. Bäst resultat blir det om man dagen innan har stylat och fixat det så att håret är fullt av spray. Nytvättat hår är mycket svårare att locka. Innan man ens kommer ut på krogen har man bara volym, inga lockar. Så för att locka med plattång beövs en smal plattång som blir tillräckligt varm och otvättat hår.

Jag börjar alltid med att sätta upp håret med en klämma. För att det ska bli enklare så klart. Jag lockar alltid underhåret först och går utåt/uppåt. Jag sprayar håret med en spray som är värmeskyddande och hjälper håret att behålla sin nya struktur.Jag använder tecni.art hot style constructor från L'Oréal professionnel (deras frisörserie). Sedan tar jag en slinga i taget. Ju mindre hår i varje slinga desto finare och jämnare lockar. Man gör sedan tvärtom mot när man lockar med locktång, man klämmer åt håret närmast hårbotten. Med locktång börjar man i topparna. Det är nu man avgör hur små lockar man vill ha. Man snurrar plattången samtidigt som man för den utför slingan mot topparna. Ju mer man snurrar den desto mindre lockar. Det är viktigt att man inte har för bråttom utan att man snurrar lagom långsamt utan att stanna på vägen. Stannar man till blir det en kant mitt i slingan. Man får snart snits på det. Så för tången i en långsam rörelse utmed hela slingan. Åt vilket håll man lockar är en smaksak. Jag lockar vissa uppåt och andra nedåt för att få mer levande lockar. Mitt på huvudet lockar jag dem bakåt för att få bort benan. Fördelen med att använda plattång istället för locktång är att man får med topparna. Med en locktång kan topparna bli lite spretiga. Med en plattång kan man även göra olika stora lockar, man avgör själv.

Även om jag gillar att min hår ser stylat ut så ska det inte se fejk och onaturligt ut. Så när jag har lockat hela håret låter jag det svalna några minuter för att sedan borsta ur lockarna. Meningen är att få ett vackert svall inte att se ut som en nypermanentad tant eller en korkskruvslockig flicka. Så jag reder ut lockarna med borste och med fingrarna. För att behålla lockarna så krävs spray. Vilken hårspray man använder är avgörande. Släng bort alla dessa hemska "superstrong" billiga sprayer... Satsa på kvalité. Hårsprayen är den absolut viktigaste produkten när det kommer till styling. I ett långt hår bör man hellre ha en hårspray med lagom styrka. Detta är det absolut bästa tips jag någonsin fått av min vän tillika frisör Lynn. Jag använder helst Infinium styrka 2 från L'Oréal Professionnel.

Skillnaden mellan plattång och värmespolar som jag märkt är att med värmespolar kan man göra lockar på ett nytvättat hår. Det är något som jag uppskattar eftersom det finns inget som gör att man känner sig så "party" som när man har ett rent och nytsylat hår. Ett annat plus är att det går mycket snabbare. Jag har väldigt tjockt hår så för mig tar det ca 45 minuter att locka håret. Då har jag inte ens särskilt långt hår. Med värmespolarna tar det kanske effektiv tid 15 minuter. MEN de ska sitta i håret mellan 30 och 60 minuter så man får sätta igång i tid. Fördelen är att man kan sminka sig och fixa med annat under tiden som lockarna bakas. Jag fick dela upp håret i två delar så det tog ca 2 timmar för mig att få mina lockar med värmespolar, men då när lockarna var klara så var jag färdigsminkad och klädd. Däremot upplevde jag att lockarna sitter bättre när jag använder plattång. Det tror jag beror på att man gör de lockarna i ett otvättat hår. Håret håller sig bättre då. Men jag kommer fortsätta med mina värmespolar och försöka hitta en produkt som gör att lockarna håller bättre. En läggningsvätska blir nog nästa inköp.

   Plattång vs. värmespolar

Kommentarer
Postat av: Melinda

Jag måste säga att av just de här två bilderna vinner plattången för min del.

Men det verkar smidigare med värmespolar...

2009-01-14 @ 20:47:58
URL: http://phantera.blogg.se/
Postat av: darling

Jag har depends läggvätska i, kan det vara ljusblond? Det är iaf den utan färg, jag har även den i pärlgrått. Tänkte att jag skulle få liiite mörkare färg på mitt blekta hår, men det blev tvärtantgrått, så den rekomenderar jag inte. Men iaf, lockarna håller mycket bra med läggvätskan i, typ i 3 dagar för mig!

2009-01-31 @ 07:01:59
URL: http://mjolkochlingon.blogspot.com
Postat av: Sofia

Hej! Idag har jag köpt Babyliss värmespolar, men jag känner mig lite osäker på hur man fäster dem. Där finns en skåra, ska man fästa topparna där och sedan rulla upp? Vet inte om du har samma sort, men du kanske vet? Metallclipsen som hör till vet jag inte heller hur man använder? Mvh Sofia

2009-04-19 @ 23:49:28
URL: http://fiabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0