Bronzer och highlighter

Bronzer och highlighter är riktiga livräddare nu när man känner sig som glåmigast. Jag som dessutom inte får sola solarium pga min acne-medicin kan inte ens fuska fram en liten friskhet i huden på det sättet. Och brun-utan-sol... nej nej. Det blir bara gul-utan-sol med mörka porer. Nej tack säger jag. Ni som kan - grattis. Jag som inte kan - bronzer!

När det kommer till bronzers (och highlighters) så gäller "less is more". Jag kan tycka att det mesta går att göra med smink. Man kan bryta varenda "sminkregel" utom denna. Det finns inget som jag tycker är fulare än när man tar för mycket bronzer. Man har inte bronzer för att bli brun, man har bronzer för att få lite liv till ansiktet. Sedan förstår inte jag varför denna hysteri om att vara brun i ansiktet. Det är fint på sommaren, men då får man en naturlig lagom färg.

Nej, nu ska vi inte fokusera på vad man inte ska göra. Nu vill jag försöka förmedla hur jag gör.

De här tre produkterna använder jag:


Överst till vänster är min bronzer Laguna från NARS. Jag gillar den eftersom den är lagom pigmentrik samt att den inte drar åt rött. Under den är ett skimmerpuder från Dior nr 002. Jag gillar att highlighta med det här lite färgade pudret så att inte kontrasterna blir för starka. Båda produkterna applicerar jag med den mjuka puderborsten från The body shop. Den är gjord av syntet och mjuk. När borstar ska ge en len finnish är det viktigt att de är mjuka och lena så att produkten slätas ut. Vill jag ha lite mer lyster till en fest makeup applicerar jag highlighterpudret med en snedställd rougeborste på samma ställen som annars och suddar med puderborsten. Ju mindre borste desto intensivare resultat.

De blå strecken visar var jag applicerar highlighter och de röda är där jag har rouge. Om man highlightar med hjälp av att använda en ljusare produkt utan skimmer så gör man på ett annat sätt, det går jag inte in på nu. Bronzer är svårt att visa var man applicerar. Det sveper jag mjukt över hela ansiktet MEN inte inom den gröna ovalen. Speciellt runt munnen vill man inte ha bronzer. Det här gäller nu inte för när man "skulpterar" sitt ansikte. Då är man verkligen inne i ovalen och jobbar. Men när man vill använda highlighter o bronzer för att ge lite färg till ett vinterblekt ansikte så kan man göra det så här.


Kommentarer
Postat av: Tina

Vad är det för acne-medicin du äter? skulle behöva lite tips för min hemska hy..



Tack för bra tips!

2009-02-12 @ 22:17:18
Postat av: Melinda

Jaha...jag trodde man hade bronzern UNDER rougen, alltså inte först bronzer och rouge ovanpå som lager på lager, utan om du hade flyttat de blåa sträcken under den röda trekanten istället för ovanför. Typ under kindbenet där det blir lite "skuggigt"...



Eller så kanske jag är inne mer på det som du skriver om att skulptera? Hm... ;-)

2009-02-13 @ 21:36:26
URL: http://phantera.blogg.se/
Postat av: svalmarkskan

Tina

Jag äter Duac nu. Utskrivet av en vanlig allmänläkare. Det är en del biverkningar men klart värt det.



Melinda

Det är nog skulptera du tänker på.

2009-02-16 @ 19:55:33
URL: http://svalmarkskan.blogg.se/
Postat av: trollsanna

jättebra beskrivet!

Gör själv på ett liknande sätt.

2009-02-21 @ 11:27:20
URL: http://trollsannasmakeup.blogspot.com/
Postat av: Hillevie

Hej Kära syster!

Är inne och kikar lite:)

2009-02-21 @ 15:41:14
Postat av: hanna

aaahh vem kopte bronzern at dig AAHH AAAHHH?????

2009-02-26 @ 03:14:58
Postat av: Emelie

highlighter....vart hittar man det nu för tiden?

Kan inte hitta det någonstanns(?)

2009-03-30 @ 19:36:46
URL: http://blackhotheart.blogg.se/
Postat av: svalmarkskan

Emelie

Jag köpte den här från Dior. Den gillar jag.

2009-04-02 @ 21:51:12
URL: http://svalmarkskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0